فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

عقب‌نشيني و مانور ناشيانه و از سرضعف رئيس دستگاه ديپلماسي کشور در برابر فلسفه وجودي دشمن جرّار و پرنفرتي همچون رژيم صهيونيستي که با ادعاي ديپلماسي عمومي در يکي از شبکه‌هاي اجتماعي غيرقانوني و فيلترشده در ايران صورت پذيرفت، موجي از حيرت و تعجب را در ميان مردم برانگيخت. هنوز چند ماه از بیان جمله استراتژیک رهبری انقلاب مبنی بر این که«من دیپلمات نیستم انقلابی ام»  که در حقیقت تعیین کننده استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود، نگذشته که وزیر امور خارجه به تایید افسانه هولوکاست روی آورد هر چند هنوز مشخص نیست که این اقدام ظریف ، خطای تاریخی است یا یک خط سیاسی از جانب دیپلمات های نیویورکی. ماجرا از آنجا آغاز شد که محمدجواد ظريف در پيام تبريکي به يهوديان و تبريک سال جديد عبري به آنها، خطاي فاحشي مرتکب شد. دختر رئيس پيشين کنگره آمريکا، ‌نانسي پلوسي در پاسخ به حساب کاربري وزير امور خارجه ايران که سال جديد عبري را تبريک گفته بود، نوشت: «متشکرم، سال جديد اگر با پايان انکار هولوکاست از سوي ايران همراه بود، شيرين‌تر مي‌شد.» و اين حساب کاربري پاسخ عجيب و غيرقابل قبولي را براي دختر نانسي پلوسي داشت: «ايران هيچ‌گاه هولوکاست را انکار نکرده است، فردي که هولوکاست را انکار کرد، رفت. سال جديد مبارک.» نکته حائز اهميت اين است که وزير امور خارجه جديد ايران ترجيح داده است تا حتي مخاطب همين سطح نازل ديپلماسي عمومي خود يعني حضور در شبکه‌هاي اجتماعي را نيز نه ملت‌هاي مسلمان و نه ملت‌هاي ستم‌ديده جهان که مخاطبان اصلي ديپلماسي فرهنگي و عمومي انقلاب اسلامي در سي و چهار سال گذشته بوده‌اند، بلکه يهودياني انتخاب کند که به‌واسطه هياهو بر سر افسانه‌اي به نام هولوکاست، موفق شده‌اند بخشي از سرزمين‌هاي اسلامي را به اشغال خود درآورند و...


برچسب‌ها: سینا خداکرم هولوکاست دیپلمات

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 شهريور 1392 | 10:22 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

 

سخنان صریح علامه مصباح یزدی:

خط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است

انتظار داشتم که فرصتی پیش آید که از نظرات دوستان استفاده کنم و اگر چیزی هم دارم در طبق اخلاص بگذارم، ولی این لحظات را به چند نکته هرچند پراکنده و نامربوط، ارتجالاً عرض می‌کنم.  همه این تشخیص را داریم اگر غیر این است تصحیح کنید، امروز بزرگترین خطر برای ما و جامعه ما و به ویژه ایران شیعه اسلامی و جامعه بشریت خطری بالاتر از این نیست که اسلام را عوضی به ما بدهند، از ما بگیرند و کم‌رنگ کنند و یا چیزی که از اسلام نیست حذف کنند یا قاطی کنند. این خطر برای سایر مسلمین خطرناک‌تر از ماست، ما به واسطه امام عزیز و برکت شهداء بزرگوار غرق در نعمتیم.


برچسب‌ها: آیت الله مصباح سینا خداکرمخط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1392 | 6:2 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان:

همه می دانند ادعاهای آمریکا علیه جبهه مقاومت یک دروغ بزرگ است

مسئولان باید پذیرای نصیحت های خیرخواهانه باشند حتی اگر در برخی مواقع تند و تیز باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، در سخنان مهمی، لازمه تحلیل صحیح از شرایط كنونی منطقه و جهان و صف بندیهای موجود در مقابل نظام اسلامی را نیز داشتن نگاهی كلان و همه جانبه و منطبق بر واقعیات دانستند و تأكید كردند: آنچه كه ما امروز در منطقه مشاهده می كنیم، در واقع واكنش استكبار و در رأس آن امریكا، به بیداری اسلامی است. حضور استكبار در این منطقه متجاوزانه، زورگویانه و زیاده خواهانه و با هدف از بین بردن هرگونه مقاومت در مقابلِ این حضور است، اما جبهه استكبار نتوانسته این مقاومت را از بین ببرد و از این پس هم نخواهد توانست. رهبر انقلاب اسلامی هدف اصلی استكبار در منطقه را تسلط بر آن با محوریت رژیم صهیونیستی، دانستند و افزودند: در قضایای اخیر سوریه هم كه به بهانه سلاح شیمیایی آغاز شده، هدف، همین است اما امریكاییها سعی می كنند با لفاظی و زبان بازی، اینگونه وانمود كنند كه برای یك هدف انسانی وارد قضیه شده اند. حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر اینكه آنچه برای سیاستمداران امریكایی مهم نیست، مسائل انسانی است، خاطرنشان كردند: امریكاییها در حالی ادعای مسائل انسانی را می كنند كه در سابقه آنها زندان های گوانتانامو و ابوغریب، سكوت در برابر استفاده صدام از سلاح شیمیایی در حلبچه و شهرهای ایران، كشتار مردم بیگناه افغانستان و پاكستان و عراق وجود دارد.
ایشان تأكید كردند: مسئله انسانیت، موضوعی نیست كه كسی در دنیا باور كند كه امریكاییها به دنبال آن باشند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما معتقدیم امریكاییها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس و قطعاً ضرر خواهند كرد.


برچسب‌ها: رهبری آمریکا سینا خداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1392 | 5:51 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

بعد از همسویی با غرب در ادعای دروغ تقلب علیه نظام اسلامی؛

رسوایی هاشمی در هم صدایی با آمریکا

اوباما با استناد به سخنان رفسنجانی: ایران به حمله شیمیایی توسط دولت سوریه اعتراف کرده است

مواضع صریح، قاطع و راهبردی رهبر  معظم انقلاب  در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری نشان داد، مواضع سیاسی این سال های هاشمی رفسنجانی تا چه اندازه با مواضع حضرت امام و رهبر فرزانه انقلاب زاویه و شکاف دارد در حالی که هاشمی در سخنان اخیر خود که مورد استناد مقامات آمریکایی و صهیونیستی برای حمله به سوریه قرار گرفته است دولت سوریه را عامل کشتار شیمیایی مردم خود دانسته بود، رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند که ادعاهای آمریکایی ها مبنی بر مقابله با دولت سوریه به دلیل حمله شیمیایی به مردم خود یک دروغ بزرگ است و بعید است در دنیا کسی این دروغ ها را باور کند.
شاید هاشمی رفسنجانی با این اقدامات درصدد است تا برای همیشه قدرت را تصاحب کرده و نگذارد همچون اتفاقی که در سال 84 و 88 رخ داد، سابقه‌ای دیگر در کشور و نظام از آن یافت نمود.  پالس‌های عجیب و غریب به دشمنان تابلودار انقلاب اسلامی نیز شاید از آن رو صورت گرفته که می‌دانند اتکای به مردم و رأی آنان در داخل کشور مقطعی بوده و برای همیشه نمی‌توانند بر روی این فاکتور حساب کنند. از این بابت است که اتکای به غرب و چشم‌داشت به دشمنان در دستور کار قرار گرفته و هر بار یک لایه از این جلب اعتماد رونمایی می‌شود.


برچسب‌ها: سینا خداکرم رفسنجانیآمریکا سوریه

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1392 | 5:45 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

چكيده‏

«تهذيب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهايى است كه به منظور نجات، تعالى كمال انسان، از جانب مكاتب مختلف انسانى و الهى مطرح شده است ؛ اما غالب اين مكاتب بنا به دلايلى چون نقص و انحراف آگاهى و اغراض مدعيان (مربوط به مكاتب انسانى) و ضعف و نقص روش، در تبيين صحيح و متناسب مصاديق و چگونگى تهذيب نفس و افراط يا تفريط در اين زمينه (يعنى علت تامه و انحصارى تلقى كردن تهذيب نفس براى كمال انسانى) يا إغماض و بى‏توجهى نسبت به ضرورت تهذيب نفس (مربوط به مكاتب الهى كه به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحيح مطرح نگشته‏اند)، در اثبات مدعاى خويش ناكام مانده‏اند. همه اين ناكامى‏ها، معلول عدم تعيين جايگاه واقعى تهذيب نفس و محدوده كارايى آن است، از اين رو اين مقاله، با استناد به بيانات ملاصدرا (انديشمندى كه با اتكا بر مطالعات و پژوهش‏هاى وسيع و دريافت‏هاى الهى و انس و احاطه‏اى كه نسبت به معارف دينى دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانى و انسان‏شناسانه، مطالب منسجم و مبنايى طرح كند براى رفع اين نقيصه مى‏كوشد. مطالب اين مقاله بر دو نكته استوار است:
1 . تنها خالق و مدبر هستى و انسان، قادر به راهنمايى انسان به سمت كمالش است (اهميت شريعت الهى).
2 . «تهذيب نفس» با همه ضرورتش براى حصول كمال انسانى، شرطى ناكافى در اين باره است ؛ يعنى، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه.

كليدواژه‏ها: تهذيب نفس، جسمانية الحدوث وروحانية البقاء، حجب، شريعت.

برچسب‌ها: هذيب نفسجسمانية الحدوث وروحانية البقاءحجبشريعتسینا خداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392 | 6:12 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

 

حرفهای اختصاصی وزیر خارجه دولت تدبیر و امید درباره موضع ایران در بحران سوریه، مذاکرات هسته ای و حضورش در شبکه های اجتماعی


اعلام آمادگی ظریف برای مصاحبه با یک پیامک آغاز می‌شود و به خوبی به پیش می‌رود. تعامل خوب رسانه‌ای ظریف نشان‌ می‌دهد که دیپلماتی است که به کار رسانه‌ای ارزش قائل است و آن را راه‌کاری برای تحقق دیپلماسی رسانه‌ای می‌داند؛ همانطور که در فضای مجازی نیز فعالیت گسترده‌ای را دارد.

 
 

برنامه وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات هسته‌ای با 1+5 با توجه به واگذاری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه از سوی رئیس جمهور چیست؟ آیا شما خودتان در این مذاکرات شرکت می‌کنید و یا یکی از معاونانتان را برای این امر در نظر می گیرید؟

این کار جمعی است که تحت هدایت شورای عالی امنیت ملی شکل خواهد گرفت و همان‌طور که در گذشته این روش دنبال می شده، دستگا‌‌ههای مختلف ذیرزبط در بحث هسته‌ای حضور فعالی در تعیین خط مشی‌ها و در مذاکرات سطوح مختلف خواهند داشت. یک رشته مذاکرات تخصصی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم که معمولا نمانیدگی ایران در وین  با همراهی وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی کار اصلی آن را پیگیری می کند و در موراد ضروری در سطوح بالاتری نیز دنبال می شود. مذاکرات سیاسی نیز حسب اینکه در چه سطحی برگزار شود، بنده و یا مجموعه‌ای از داخل وزرات خارجه مسئولیتی را بر عهده خواهیم داشت.

حتما این کار جمعی و با هماهنگی و منسجم خواهد بود. مهم این است که این حرکت ریاست جمهوری برای رسیدن به یک راه حل بر مبنای حقوق مردم ایران در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته‌ای شامل غنی سازی است. این دیدگاه که شامل رفع نگرانی‌های منطقی جامعه بین‌المللی و یا برخی از کشورهای از جامعه  بین‌المللی که برنامه هسته ای ایران صلح‌آمیز است به نفع خود ما نیز هست.

اینکه مذاکرات را چگونه و در چه سطحی ادامه دهیم، بسیار بستگی به این دارد که طرف مقابل چه میزان اراده سیاسی و تمایل به حل موضوع داشته باشد

 سیاستمان هموراه این بوده که سلاح هسته‌ای در دکترین هسته‌ای ایران جایی ندارد و ما خود سلاح و تصور اینکه ایران دنیال سلاح است را مشکلی برای امنیت ملی خودمان می‌دانیم و تاکید داریم که ابهامی برای دنیا باقی نماند که فعالیت‌های ایران صرفا صلح آمیز است. البته گروه‌های جنگ طلبی بوده‌اند که خواسته‌اند با ایران هراسی سیاست‌های خودشان را توجیه کنند و ما در مذاکرات این بهانه را از آنها خواهیم گرفت. اینکه تا چه حد بتواند این روش به سمت حل موضوع و رفع مشکلات برود بستگی به ارده سیاسی طرف مقابل دارد که آیا این تمایل برای رفتن به سمت حل و فصل موضوع وجود دارد و یا قصد دارند بهانه ای را حفظ کنند. به زودی روشن خواهد شد که آیا موضوع برای ادامه بهانه‌جویی است و یا به سمت حل و فصل هستند. حتما کشورهایی که به دنبال اعمال فشار به مردم ایران بودند، باید بعد از انتخابات به این نتیجه قطعی رسیده باشند که مردم ایران با فشار آمادگی این را ندارند که اجازه دهند حقوق‌شان به هر شکلی مورد تعرض قرار گیرد و ایستادگی خواهند کرد. اما روش تعامل سازنده که مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و موضع برابر در مذاکره است را پذیرفته‌اند؛ روشی که ریاست جمهوری نیز در دوران مبارزات انتخاباتی مورد تاکید قرار دادند و ما نیز آن را در مذاکرات ادامه خواهیم داد. یعنی یک روش مبتنی بر تاکید بر حقوق ایران و تعامل سازنده برای رفع نگرانی‌ها.


برچسب‌ها: سینا خداکرم هاتف پور رشیدی الیگودرز سیاست زبانکده پروین اعتصامی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392 | 5:41 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |




 بحران سوریه پس از دو سال جنگ، خونریزی و ارسال سلاح و نیرو به سرزمین شامات، به مرحله مداخله نظامی امریکا در این عرصه نزدیک شده است. بازوی تبلیغاتی جبهه غربی – عربی از هفته گذشته و به بهانه آنچه حمله شیمیایی دولت سوریه به مخالفان می‌خوانند، طبل جنگ را کوک کرده‌اند و عبور از خط قرمزی که امریکا تعیین کرده بود، یعنی استفاده از سلاح شیمیایی را مهمترین بهانه برای ورود نظامی و مستقیم امریکا به این مناقشه می‌دانند.
مهم نیست که استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه نبوده باشد و یا اینکه شواهد غیرقابل انکار برای نقض این ادعا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده باشد، بلکه مهم آن است که در یک جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی، دولت باراک اوباما به شیوه دولت جرج بوش، بهانه‌ای را دست و پا کرده است تا مداخله نظامی خود در سوریه را توجیه رسانه‌ای و تبیلغاتی کند. اما این مداخله نظامی با چه هدفی صورت می‌گیرد، میزان و حجم آن چه مقدار است و اساسا امریکا تا کجا می‌تواند روی مداخله نظامی خود در سوریه حساب کند؟ شاید پاسخ به این سوالات تا حدود زیادی معادله حاکم بر مناقشه این روزهای سوریه را روشن کند. آنچه مشخص است آن است که پیروزی ارتش سوریه با همکاری حزب الله لبنان و نیروهایی داوطلب در جبهه «القصیر» معادلات جنگ در سوریه را تغییر داده است و پیروزی‌هایی که پس از فتح القصیر در مناطق تحت کنترل معارضین همچون منطقه حلب و ریف دمشق صورت گرفته است، عملا مجموعه معارض را به چند جبهه جدا از هم و غیر متصل و آسیب پذیر تبدیل کرده و آنها را در آستانه شکست قرار داده است، این در حالی است که اختلافات درونی ارتش آزاد به عنوان جریان سیاسی نظامی نزدیک به غرب با جبهه النصرة به عنوان شاخه‌ای از القاعده و کردهای فعال در سوریه، عملا معارضه را از رسیدن به یک انسجام و اتحاد قابل قبول بازداشته است.


برچسب‌ها: سينا خداكرم علي نادري سوريه 9 دي روسيه ايرانسياست سياست خارجه آمريكا

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:29 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |
رجعت از دیدگاه روایات

رجعت از دیدگاه روایات

نویسنده: محمد خادمی شیرازی




 

میخواهیم احادیث یاد شده در «رجعت از دیدگاه اخبار و احادیث» را مورد بررسی قرار دهیم؛ ولی به یک حدیث بسنده می کنیم؛ زیرا اگر بخواهیم احادیث این باب را گرد آوریم، چندین کتاب را در بر خواهد گرفت. مرحوم شیخ حر عاملی بیش از 600 حدیث در کتاب پرارج «ایقاظ» در این رابطه نقل کرده است، که ما به یک حدیث به عنوان نمونه و برای تبرک اشاره می کنیم.
امیرمؤمنان علیه السلام در ضمن حدیث مفصلی می فرمایند:
خدای تبارک و تعالی از من و رسول اکرم صلی الله علیه و اله پیمان گرفته که یکدیگر را یاری کنیم؛ من حضرت محمد صلی الله علیه واله را یاری کردم و در برابرش شمشیر زدم و دشمنش را کشتم و پیمانی را که بر عهده ام بود انجام دادم، ولی تا کنون هیچ پیامبری مرا یاری نکرده است؛ زیرا آن ها پیش از من دیده از جهان فرو بسته اند، در عین حال به زودی وقت آن فرا می رسد که آن ها نیز مرا یاری کنند. همه ی روی زمین از مشرق تا مغرب از آن من خواهد بود. خداوند همه پیامبران مرسل را از آدم تا خاتم صلی الله علیه و آله زنده می کند و همه آنان در برابر من شمشیر می زنند و گردنکشان را از جن و انس و از زنده و مرده گردن می زنند. چقدر جای شگفت است! چگونه تعجب نکنم از مردگانی که خداوند آن ها را بر می انگیزد و همگی در حالی که صدا می زنند: لبیک لبیک یا داعی الله در کوچه های کوفه پراکنده شده، شمشیرها را حمایل کرده، کافران، طاغیان و طاغوتیان را از اولین و آخرین گردن می زنند، تا خداوند وعده اش را تحقق بخشد، که فرموده است:
«خداوند کسانی را از شما که ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند، در روی زمین خلیفه قرار می دهد، چنان که پیشینیان را خلیفه قرار داد، و آنان را از دینی که برایشان پسندیده است متمکّن می سازد، و برای آن ها خوف و وحشت را تبدیل به امنیّت می کند. تنها مرا بپرستید و چیزی را به من شریک قرار ندهند.» (1)
برای من رجعتی پس از رجعت و بازگشتی پس از بازگشت است. من رجعت های مکرر دارم، من حمله ها و انتقام های فراوان دارم، من حکومت های بسیار دارم، من دژ آهنینم، من بنده خدا و برادر پیامبر خدایم... من ظاهر شونده در قرص خورشیدم، من دابه الارضم، من قیسم النارم، من خازن بهشت و صاحب اعرافم... من صاحب عصا و میسم هستم.(2)
در مورد «دابه الارض» در ذیل آیه 33 به تفضیل سخن گفتیم و در مورد «عصا» و «میسم» در ذیل آیه 57 بحث نمودیم.
شیخ حر عاملی گذشته از صدها روایتی که در کتاب «الایقاظ» در ابواب مختلف آورده است، باب دهم را به قسمتی از احادیث مورد اعتماد پیرامون رجعت اختصاص داده و در این باب 178 حدیث از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقل کرده است.(3)

تواتر احادیث رجعت

هر پژوهشگر با انصافی که روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در باب رجعت مورد پژوهش قرار دهد، بدون تردید به متواتر بودن احادیث رجعت معتقد می شود و هرگز نمی تواند تواتر آن ها را مورد تشکیک قرار دهد. علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در این رابطه می فرماید:
چگونه ممکن است شخص با ایمانی که حقانیت اهل بیت علیهم السلام را باور کرده در مورد رجعت تردید کند، در صورتی که نزدیک به 200 حدیث صریح از امامان اهل بیت علیهم السلام به طور متواتر به دست ما رسیده و بیش از چهل تن از بزرگان شیعه از قبیل: شیخ طوسی، شیخ مفید، سید مرتضی علم الهدی، شیخ صدوق، شیخ کلینی و... این احادیث را در آثار پر ارج خود گرد آورده اند. اگر احادیث رجعت متواتر نباشد، دیگر در هیچ مورد نمی توان ادعای تواتر نمود.
سپس می فرماید: من تصور می کنم که هر کس در مورد رجعت تردید کند، در مورد امامان اهل بیت علیهم السلام شک دارد و چون آن را نمی تواند در میان شیعیان ابراز کند، برای تخریب آیین مقدس و برای گول زدن افراد ضیف الایمان چنین اظهار می کند که اهل بیت را قبول دارد ولی رجعت را قبول ندارد. (4)
مرحوم طبرسی در تفسیر گران قدر خود به هنگام بحث از «رجعت» می فرماید:
امامان اهل بیت علیهم السلام به طور متواتر روایت شده که خداوند به هنگام قیام مهدی علیهم السلام گروهی از دوستان و شیعیان آن حضرت را که قبلاً دیده از جهان فرو بسته اند، برمی گرداند تا او را یاری کنند و به پاداش نصرت وی نایل شوند و حکومت پیروزمند او را ببینند و مسرور شوند. و گروهی از دشمنان او را نیز بر می گرداند تا از آن ها انتقام گرفته شود و به قتل مجازات شوند و از مشاهده شکوه و عظمت او دچار خواری و زبونی گردند. (5)
شیخ طوسی در تفسیر گران قدر «تبیان» به آیات بسیاری از قرآن برای اثبات رجعت استدلال نموده، سپس در مورد برخی از احادیث رجعت ادعای تواتر نموده است؛ مثلاً در مورد «عصا و میسم» فرموده:
از امیرمؤمنان علیهم السلام در موارد بسیاری به طور مستفیض رسیده است که فرمود: «انا صاحب العصا و المیسم» (6)
هنگامی که این حدیث مستفیض باشد، مجموع احادیث رجعت ده ها مرتبه از حد تواتر بالاتر خواهد بود. شیخ حر عاملی با بیان های مختلفی اثبات کرده که احادیث رجعت متواتر است و هرگز جای تاویل و تردید نیست. (7) مرحوم شیخ مجتبی قزوینی پس از تشریح معنای تواتر و تقسیم آن به تواتر لفظی، معنوی و اجمالی می فرماید:
احادیث باب رجعت انصافاً از حدّ تواتر بیشتر است و اگر کسی تواتر اجمالی آن را هم نپذیرد، می گوییم: این سخن از مقام علم و عقل دور است. (8)
نگارنده گوید: اگر توجه داشته باشیم که همه احادیث رجعت به جهت مخالفت شدید خلفای ظلم و جور و این که برخی از روات شیعه صرفاً برای اعتقاد به رجعت مورد مؤاخذه قرار می گرفتند، به دست ما نرسیده، معلوم می شود که چقدر حدیث در مورد رجعت وارد شده و ما هرگز به آن دسترسی پیدا نکرده ایم.
مسلم در صحیح خود از «جریر» نقل می کند:
«جابر بن یزید جعفی» را دیدم ولی از او روایتی را یادداشت نکردم؛ زیرا به «رجعت» معتقد بود. (9) سپس از «سفیان» نقل می کند که مردم قبلاً از جابر روایت نقل می کردند، ولی هنگامی که ایمان به رجعت را ابراز نمود، او را در حدیث متهم کردند و دیگر از او روایت نکردند. (10) آنگاه از «جراح بن ملیح» نقل می کند که از جابر شنیدم که می گفت: در نزد من هفتاد هزار حدیث از امام باقر علیهم السلام هست که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت کرده است. (11)
هنگامی که جابر بن یزید جعفی هفتاد هزار حدیث از سرچشمه زلال اهل بیت علیهم السلام فرا گرفته است، ولی بیماردلان برای این که او معتقد به رجعت است از او روایت نمی کنند، بسیار روشن است که احادیث رجعت منتشر نخواهد شد و بیش تر آن ها در طول تاریخ از بین خواهد رفت. از این رهگذر تردیدی نیست که آن چه از احادیث رجعت از بین رفته، چندین برابر احادیثی است که به دست ما رسیده است؛ اگر چه آنچه رسیده بسیار فراوان و بیش از حدّ تواتر است.
محدث بزرگوار شیخ حرّ عاملی در کتاب پر ارج الایقاظ بیش از 500 حدیث پیرامون رجعت نقل کرده است. آیا در مورد وجوب نماز، حرمت شراب و امثال آن ها بیش از رجعت حدیث وارد شده که آن ها از ضروریات اسلام به شمار آمده و «رجعت» نیامده است؟!(12)
از محدث جزایری نیز در شرح تهذیب نقل شده که 620 حدیث پیرامون رجعت دیده است. (13)


برچسب‌ها: رجعت از ديدگاه روايات رجعت سينا خداكرممحمد خادمي شيرازي امام زمان خدا ائمه عليه السلام

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:25 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |
روان شناسان متوجه شده اند که رایج ترین الگوی ازدواج های مسئله دار آن است که همسری پس از آن که طرف مقابل کاری کرد یا سخنی گفت، به جای آن که بکوشد درباره اش گفتگو کند، آن را نادیده می گیرد...

زن و مرد

بین دو نفر همیشه احتمال اختلاف نظر وجود دارد و شیوه اداره و حل این اختلاف ها با شادکامی و موفقیت ازدواج ارتباط دارد. یک مورد تفاوت در این است که آیا به محض پدیدار شدن اختلاف نظر، مستقیما از آن صحبت می شود یا نه.

 

زن و شوهر های شادکام گرایش به آن دارند که به هنگام بروز مشکل به بحث راجع به آن بپردازند؛ این در حالی است که زوج های ناموفق و ناراضی ظاهرا آن را نادیده می گیرند، اما این زوج ها مشکلات خود را از یاد نمی برند. در عوض، آنها را همچون سندی لاک و مهر شده حفظ می کنند تا بعدها در یک مشاجره بزرگ مجددا آن را به جریان بیندازند.

 

روان شناسان متوجه شده اند که رایج ترین الگوی ازدواج های مسئله دار آن است که همسری پس از آن که طرف مقابل کاری کرد یا سخنی گفت، به جای آن که بکوشد درباره اش گفتگو کند، آن را نادیده می گیرد، به عبارت دیگر زن و شوهرهای ناراضی اجازه می دهند تا رنجش و دلخوری هایشان در طول زمان بر روی هم انباشته شوند و ان گاه است که به بحث راجع به انها می پردازند.

هنگامی که از مشکلات سخن به میان می آید، سبک بحث و بررسی آنها اهمیت می یابد. مشاوران خانواده دریافته اند که  زن و شوهرهایی که از مسائل خود صحبت نمی کنند کمتر از کسانی که بدون خصومت به بحث از مشکلاتشان می پردازند، احساس خشنودی می کنند، اما نسبت به کسانی که این مشکلات را به شیوه خصمانه مطرح می کنند،خشنودترند. در ازدواج های موفق و شادکام وقتی یکی از طرفین راجع به چیزی گلایه می کند، طرف مقابل با توجه کردن به او و پاسخ دادن به شیوه ای بی طرفانه و توام با درک، دست به استفاده از مهارت های گوش فرا دادن فعال می زند. اما هنگامی که در یک ازدواج ناموفق یکی از طرفین دست به شکوه و گلایه می زند، طرف مقابل به صورت مقابله به مثل پاسخ می دهد.

برای روشن شدن مطلب، به مثال زیر توجه کنید:

زن: تو زباله را فراموش کردی بیرون بگذاری!

مرد: بله؟!! پس اون بشقاب هایی که تمام سینک ظرفشویی را گرفته اند چی؟!!

در تحقیقی، از زوج های تازه متاهل خواستند به بحث و گفتگو با یکدیگر پرداخته و بکوشند زمینه های گوناگون اختلاف نظر را بر طرف سازند. انها دریافتند که زن و شوهرهای شادکام بر موضوع ها و اختلاف نظر های اختصاصی تمرکز می کنند، حال آن که زوج های ناراضی بیانات و گفته های طرد کننده شخصی را به کار می برند؛ " تو آدم خشک و بی روحی هستی!"، " تو یک آدم کاملا غیر منطقی هستی!"، "تو اصلا نمی فهمی راجع به چی داری صحبت می کنی!"، و پیرو این گفته ها، از زور و اعمال فشار استفاده می کنند؛ " اگر ادامه بدی از شام خبری نیست!"،" این کار را بکن و الا تو را به خانه مادرت نمی برم!"،"به روشی که من می خواهم این کار صورت می گیرد و لاغیر!".


برچسب‌ها: رضايت مشترك سينا خداكرم سينا خداكرم نصرين صفري

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:21 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

عثمان یازده سال حکومت کرد و در این مدت، جز آن ایام پایانی (حدود یک ماهی که شورش به طول انجامید) اصلا در مدینه حضور نداشته و ارتباطی بین ایشان و عثمان نبوده است. و گاهی هم که به مدینه می آمده و یا گزارشی از خلافکاری های عثمان به او می رسیده ؛ مراتب را به او گوشزد می کرده است.

 


عثمان

در نهج البلاغه سخنی از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که برای آشنایان با تاریخ غدیر و سقیفه قدری سوال برانگیز است. سخنی که مجموع آن کمتر از دو خط است و خطبه 240 نهج البلاغه را به خود اختصاص داده است. مرحوم سید رضی در آغاز این خطبه چنین می نویسد:

و من كلام له ع قاله لعبد الله بن العباس و قد جاءه برسالة من عثمان و هو محصور یسأله فیها الخروج إلى ماله بینبع، لیقل هتف الناس باسمه للخلافة، بعد أن كان سأله مثل ذلك من قبل، فقال علیه السلام:

این بخشی از سخنان آن حضرت است كه به عبداللَّه بن عبّاس فرمود. زمانی كه [عبداللَّه بن عبّاس] از طرف عثمانِ گرفتار در محاصره(1)، نامه‏اى‏ براى آن بزرگوار آورد که در آن نامه از حضرت علی علیه‌السلام خواسته بود به مِلك خود در یَنبُع(2) تشریف ببرد تا هیاهوى مردم براى خلافت آن حضرت فروکش کند.(3) هر چند مانند این حرف را پیش از این هم زده بود.(4)

امیرالمومنین در پاسخ عثمان به ابن عباس فرمود:

یَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَا یُرِیدُ عُثْمَانُ إِلَّا أَنْ یَجْعَلَنِی جَمَلًا نَاضِحاً بِالْغَرْبِ أَقْبِلْ وَ أَدْبِرْ بَعَثَ إِلَیَّ أَنْ أَخْرُجَ ثُمَّ بَعَثَ إِلَیَّ أَنْ أَقْدُمَ ثُمَّ هُوَ الْآنَ یَبْعَثُ إِلَیَّ أَنْ أَخْرُج‏

ابن عبّاس! خواسته‏اى جز این ندارد كه مرا به مانند شتر آبكش با دلو قرار دهد، بیایم و بروم، پیش از این به سوی من فرستاده فرستاد كه از مدینه بیرون روم، دوباره فرستاد كه براى یارى او از ینبع به مدینه باز گردم، الان هم فرستاده كه خارج شوم!

سپس حضرت به نقش خود در مدت حضورش در مدینه اشاره کرده و می فرماید:

وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِیتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً ؛ به خدا قسم به اندازه‏اى از او دفاع كردم كه ترسیدم آلوده به گناه شده باشم‏.

با شنیدن این سخن، بلافاصله این سوال به ذهن می آید که «چرا امیرالمومنین علیه السلام از عثمان دفاع کرد؟»

در پاسخ به این سوال توجه به مقدماتی ضرورت دارد:

1. امام علیه السلام هیچگاه به عثمان کمک نکرد و تنها از او دفاع کرد و بر اهل دقت پوشیده نیست که بین کمک و دفاع فرق ریشه ای وجود دارد. پس شبهه کمک به عثمان از اساس در سیره حضرت مطرح نیست تا خواسته باشیم به آن پاسخ دهیم.

امیرالمومنین علیه السلام با اینکه به عملکرد عثمان اعتراض داشت و از اساس حکومت او را ناحق می دانست اما به روش اعتراض مخالفین هم اشکال جدی داشت و آن را به دور از تعالیم اسلام می دانست. اینکه آب را روی او ببندند و به او ناسزا بگویند و یا با محاصره محل زندگی او باعث رعب و وحشت خانواده او شوند و مانند آن را مصادیق ظلم بود که حضرت خود را موظف به مقابله با آن می دانست هرچند که این کار در ظاهر دفاع از عثمان تلقی شود


برچسب‌ها: اميرالمؤمنينعليعلي السلامسيناخداكرماميد پيشگر

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:14 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |
دیدار فرماندهان ارتش با رهبر انقلاب در نوشهر
شعر خوانی | عده ای شاد و خنده رو
کدخدای دروغو!
حصر سران فتنه لغو می شود؟
عزت وعبرت
معجزه شیخ رجبعلی خیاط
«باب الجواد» راه ورودی به قلب توست!
تکنوکراسی در معماری شهر تهران
تاسیس وبلاگ طلبه
نامه ای که آقا نوشت و چمران امضا کرد
تایید هولوکاست خطای تاریخی یا خط سیاسی!
خط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است
همه می دانند ادعاهای آمریکا علیه جبهه مقاومت یک دروغ بزرگ است
رسوایی هاشمی در هم صدایی با آمریکا
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايى‏
ظریف از فیس بوک به تبیان آمد
برخلاف امریکا همه گزینه‌های اسد روی ‎میز است
رجعت از دیدگاه روایات
رضایت مشترک، رویایی دست‌یافتنی
حقیقت دفاع امیرالمومنین علیه السلام از عثمان
آیا منظور از قائم همیشه حضرت مهدی است؟
7 نکته مهم اخلاقی در 7 حکایت کوتاه
مرغ باغ ملکوتم!
اشعار زیبا مخصوص امام زمان (عج) و ماه رمضان
از ته دلت بخند
یک مراسم ازدواج ترسناک!
شما دینتون را فروختید و ما خریدیم
من دشمنت نیستم!
نقدی متفاوت بر تفکرات پدر معنوی کارگزاران سازندگی؛ هاشمی رفسنجانی از منظری دیگر
گام اول اعتدال اقتصادی پرهیز از ایجاد شوک‌ جدید
14 درس مهم از مکتب ولایت
قرآن کریم
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
14 درس مهم از مکتب ولایت
شهید فروشی نمی کنیم
آثار مهدی باوری و مهدی یاوری در خانواده
زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)
سوره نور، خانواده و مهدویت
نفش زن در سرباز پروری برای جبهه ی حق
آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى
جنبش هاى هم سو
فقه جعفرى و فهم اجتماعى نص
مطهرى و صداى پرسش هاى زمانه
درس اخلاق - جلسه 1
قطعه جدید استاد کریمخانی در وصف امام رضا علیه السلام : تو کیستی؟
صحیفه ملعونه
هدف وزنه برداری، شکستن رکورد سیدنی
حرف مدرس را تایید کرد
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • دانلود